Najważniejsze: Bezobsługowość akumulatora oznacza wyłącznie brak potrzeby uzupełniania wody w czasie jego eksploatacji. Jeżeli chcemy by akumulator służył nam długo i bezproblemowo, powinniśmy przestrzegać kilka prostych zasad:
W momencie zakupu akumulatora:
- Akumulator powinien zostać dobrany zgodnie z zaleceniami i wymogami producenta pojazdu. Jest to podstawowy warunek gwarantujący bezproblemową jego eksploatację.
- Przed montażem akumulatora powinniśmy wyczyścić dokładnie zaciski akumulatora oraz końcówki biegunowe.
- Akumulator powinien zostać zamontowany w sposób trwały oraz z zachowaniem procedur podanych przez producenta pojazdu (np. wymiana z zachowaniem ciągłości zasilania, przeprowadzenie adaptacji akumulatora). Mocowanie akumulatora w sposób trwały do konstrukcji samochodu pozwala unikać dodatkowych wstrząsów mogących powodować wypadanie mas czynnych z płyt akumulatora a jego adaptacja w nowoczesnych samochodach pozwala na uzyskanie prawidłowego ładowania.
- Obowiązkowo należy przeprowadzić kontrolę ładowania w pojeździe tuż po wymianie akumulatora (orazi jeżeli istnieje taka potrzeba, po jego adaptacji w komputerze pojazdu). Dla starszych pojazdów bez inteligentnego systemu ładowania przyjmuje się prawidłowe napięcie w instalacji 12V w zakresie 13,9 -14,5V. W nowszych pojazdach wyposażonych w system inteligentnego ładowania zakres ten jest dużo szerszy: od ok 13,3V do nawet 15V. W przypadku instalacji 24V parametry te będą odpowiedni dwa razy wyższe oraz dla 6V dwa razy niższe. Napięcie powinno być przeprowadzane przy włączonych odbiornikach, takich jak światła mijania, ogrzewanie tylnej szyby czy nawiew w kabinie.
OK, mamy już zakupiony i zamontowany akumulator a instalacja elektryczna w pojeździe pozytywnie zweryfikowana. Co dalej?
- Zamykajmy samochód korzystając z centralnego zamka/pilota. W ten sposób dajemy znać pojazdowi, że zakończyliśmy jazdę i wszystkie systemy oraz moduły mogą zostać “uśpione”. Unikamy w ten sposób nadmiernego poboru prądu podczas postoju i tym samym eksploatacji akumulatora w warunkach niedoładowania powodującego jego zasiarczenie.
- Unikaj długich uruchomień rozrusznika (powyżej 5 sekund). Między poszczególnymi jego uruchomieniami stosuj dłuższe (kilkunasto- lub kilkudziesięciosekundowe przerwy). Jeżeli wciąż występuje problem z uruchomieniem pojazdu przy jednoczesnym szybkim “kręceniu rozrusznika” udaj się do mechanika w celu zdiagnozowania usterki – najprawdopodobniej nie jest to wina akumulatora, a jego dalsza eksploatacja w taki sposób znacznie skróci jego żywotność.
- Obowiązkowo, co najmniej dwa razy w roku kontroluj napięcie ładowania w pojeździe – w wyniku awarii alternatora napięcie ładowania może być wyraźnie niższe (np. poniżej 13V) i w ten sposób uszkodzony alternator staje się cichym zabójcą dla akumulatora. W takich warunkach eksploatacji akumulatora dochodzi do jego zasiarczenia i znacznego skrócenia jego “żywotności.
- Regularnie kontroluj również stan naładowania akumulatora – co najmniej dwa razy w roku. Jeżeli z samochodu korzystasz w tzw. trudnych warunkach eksploatacji (jazda miejska na krótkich odcinkach, częste z tym związane rozruchy w porównaniu z przejechanymi kilometrami, używasz dodatkowych odbiorników prądu), stan naładowania akumulatora powinieneś przeprowadzać zdecydowanie częściej. Krótka instrukcja jak to zrobić.
- w tym celu niezbędny będzie zwykły multimetr z funkcją pomiaru napięcia stałego (DC – direct current) – z zakresem do 20V (dla instalacji 12V);
- pomiar wykonywać na akumulatorze “odstanym”, w którym napięcie zdążyło się ustabilizować, czyli co najmniej 12 godzin od ostatniej jazdy;
- dla użytkowników “zaawansowanych”, wyposażonych w areometr oraz akumulator z możliwością obsługi (posiadający korki) zaleca się kontrolę gęstości elektrolitu;
Poniżej tabela z informacjami nt. prawidłowego napięcia i gęstości elektrolitu (tabelka z poradnika bannera)
W razie potrzeby koniecznie doładuj akumulator!